Stichting Spring
Project op Maat
Biodiversiteit

Biodiversiteit basisscholen 'Beestenboel'

In het najaar van 2009 is op zes basisscholen in Woudrichem het initiatief 'Beestenboel' gestart.  De leerlingen van de scholen kiezen één of meerdere dieren of planten in hun eigen omgeving, zoals een steenuil, huiszwaluw of de egel. Vervolgens nemen de leerlingen zoveel mogelijk concrete maatregelen om het leefgebied van deze soorten zoveel mogelijk te versterken.

Spring werkt samen met de gemeente Woudrichem, diverse leerkrachten en deskundigen van plaatselijke organisaties aan dit initiatief. Het uiteindelijke doel is om leerlingen en leerkrachten te laten ervaren dat een hoge kwaliteit aan natuur en het spelen op een meer natuurlijk schoolplein goed samen kunnen gaan. Met zoveel mogelijk maatregelen wordt de kwaliteit van de biodiversiteit blijvend verhoogd. In de lessen bedenken de leerlingen de maatregelen die ze vervolgens zelf uitvoeren.  Het planten van vlinderstruiken, nestkastjes bouwen en plaatsen, kasten voor uilen en vleermuizen, adopteren van een sloot (en die schoonhouden en onderzoeken) en een egelhotel zijn voorbeelden van acties op de scholen.

Het programma wordt door stichting Spring tot en met 2011 begeleid, waarna het de bedoeling is dat de scholen het programma zelfstandig vervolgen en zoveel mogelijk integreren in bestaande lesprogramma's.

In opdracht van het European Centre for Nature Conservation (ECNC) en als onderdeel van het provinciale programma 'Brabantse parels van biodiversiteit' heeft de stichting het lesprogramma geprofessionaliseerd voor NME-centra in de provincie Noord-Brabant. De NME-centra kunnen het lespogramma 'Beestenboel' vervolgens aanbieden aan scholen in de regio. Voor initiatiefnemers (zoals een plaatselijke natuurorganisatie, een leerkracht of een groepje ouders) is er een handleiding beschikbaar hoe je het beste met leerlingen aan biodiversiteit kunt werken.

Indien u interesse heeft in het programma en de handleiding (oplevering april 2011) dan kunt u contact openemen met: info@stichtingspring.nl

Stichting Spring