De stichting werkt vanuit een duidelijke visie. Projecten of activiteiten die zij uitvoert voldoen aan de volgende kenmerken:

Projecten/programma's
  • Richten zich op de combinatie van hoofd, hart en handen.
  • Richten zich op de eigen omgeving.
  • Hebben een integrale benadering. Met aandacht voor zowel milieu, natuur en landschap als economische activiteiten, historische en sociaal-culturele ontwikkelingen.
  • Zijn praktisch, concreet en kennen verschillende werkvormen.
  • Lesmateriaal ziet er aantrekkelijk uit.
  • Sluiten aan bij de leerdoelen / curriculum van het (primair)onderwijs.

Leerlingen

• Zijn interactief bezig.
  • Leren hun omgeving beter ‘lezen’.
  • Gaan inzien dat ze een positieve bijdrage kunnen leveren aan de kwaliteit van hun directe leefomgeving.
  • Er vinden altijd voorgesprekken plaats, er is betrokkenheid en afstemming bij de ontwikkeling van het materiaal en er is evaluatie en nazorg.
  • Er wordt samengewerkt met het lokale bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, kennisinstellingen en (groot)ouders uit de eigen omgeving.
  • Er wordt een zaadje geplant; leerkrachten kunnen in het vervolg vergelijkbare activiteiten uitvoeren.